reklama

Starajte sa o zdravie, aby ste mohli byť chorí

Musíš byť zdravá, aby si si mohla dovoliť byť chorá. Túto vetu často opakuje moja doktorka. Jej paradox je len zdanlivý. Aj ja som si všimla, že rakovinu lepšie zvládajú ľudia, ktorí sa pred ochorením snažili žiť zdravo, boli vo forme a ich život bol skôr organizovaný ako chaotický. Neplatí to samozrejme paušálne, ale istý vzorec tam je.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Minule nám diétna sestra na prednáške o stravovaní povedala, že podľa amerických lekárov má chemoterapia lepšie výsledky u ľudí, ktorí mali pred chorobou normálnu váhu. Je tiež zrejmé, že ak sa k rakovine pridá aj nejaká iná civilizačná choroba, je to len komplikácia. A mnohé z týchto chorôb vieme, aspoň čiastočne, ukočírovať svojimi rozhodnutiami a životným štýlom. Nie som lekár, som len pozorovateľ a zdá sa mi, že ľudia, ktorí sa starali o svoje zdravie a o prevenciu a ktorých poznám viac ako pár týždňov, zvládali liečbu lepšie. Často už len pre to, že prišli skoro, že sa nenechali odbiť od lekárov a trvali na ďalších testoch, keď cítili, že niečo nie je v poriadku. Mám tiež skúsenosť, že ľudia s usporiadaným režimom dňa, s vyjasnenými prioritami a organizačným talentom, chorobou aj liečbou prešli akosi ľahšie. Lebo mali zdravý životný štýl a dobré návyky ako zvládať stres a neočakávané životné situácie. Potom zrejme platí, že ešte v zdraví máme myslieť aj na chorobu. Nie ju privolávať, báť sa jej, čakať na ňu. Netreba byť hypochondrom a stachopudom, ale zase ani veľkým frajerom s vetičkami o tom, že telo má ísť do hrobu zhumpľované. V čase krízy je dobré mať zásoby fyzických aj duševných síl. Nechcem tu mudrovať a tváriť sa, že mám recept. Napokon, sama som videla ľudí, ktorí sa celý život snažili byť fyzicky a psychicky v pohode a niečo aj pre to robili, ako sa rozsypali v priebehu mesiaca.Aj tak si myslím, že narábať so svojim telom a dušou opatrne a s úctou sa oplatí. V zdraví, aj v chorobe.

Jana Shemesh

Jana Shemesh

Bloger 
  • Počet článkov:  198
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Novinárka a mama. Ale väčšinou mama a novinárka.http://www.bux.sk/autori/49127-jana-shemesh.htmlhttps://www.facebook.com/pages/Jana-Shemesh/276179095889965 Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu