reklama

Chavina perspektíva

Chava nedovolila, aby jej dali injekciu na upokojenie na maminom pohrebe. Aj keď bolesť bola neúnosná a na zdesenie všetkých prítomných sa prejavovala hrozným kvílením. Takým, čo odvádzal pozornosť od toho, na čo vlastne prišli. Chave to bolo jedno. Nastal jej osobný koniec sveta. Stalo sa to pred desiatimi rokmi a Chava o tom rozpráva s dosť silným odstupom. Chava je laborantka na patológii v našej nemocnici. A moja,dalo by sa povedať, už takmer kamarátka.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Ona ma našla v tmavom kútiku v podzemných garážach ako som tam revala, lebo som nemala silu nastúpiť do výťahu. Lebo som doň nechcela nastúpiť. Lebo som vedela, čo mi zase povedia. Po čase sa človek naučí porozumieť laboratórnym výsledkom, čo si ešte pred stretnutím s lekárom môže vytlačiť zo svojej karty a ak nie je na hlavu padnutý, tak k nemu nejde práve s nádejou.
Chava mi utrela zasoplený nos, vyleštila slnečné okuliare plné bodiek zo zaschnutých sĺz a odprevadila ma na oddelenie. Povedala, aby som sa potom zastavila, ak chcem. Že sa porozprávame. Nerobím to zvyčajne, ale zaklopala som na Chavine dvere. Vypytovala sa ma všetko. Ako žijem, koho mám, ako to zvládam a prečo to tak prežívam. 
A potom mi povedala, aký bol jej život. Narodila sa v roku 1945 (áno, ešte stále pracuje), krátko po vojne, žene, ktorá prežila koncentrák. Porodla ju v poľskej dedine, odkiaľ museli potom rýchlo utekať, lebo ich tam nikto nevítal. Chava nikdy nezistila, kto je jej otec. Vedela, že nebola splodená z lásky, to jej mama dosť jasne naznačovala. To, že si mama nikdy nenašla partnera, Chavu len uistilo v tom, že jej splodenie bolo zrejme brutálne.
V Izraeli, kam sa presťahovali žili jedna pre druhú. Nemali nikoho a nikoho nepotrebovali. Chava sa tiež nevydala. Keď mama ochorela, bola to Chava, kto lekárovi pripravoval vzorku. Mama ležala otvorená na operačnom stole a rýchla biopsia potvrdila to, na čo ich lekár pripravoval. Rakovina rozlezená v celej brušnej dutine, žiaden žlčníkový záchvat ako si mama myslela. Chava bola z praxe a vedela, že mama musela trpieť bolesťami už dlhší čas. Nikdy sa nesťažovala. To sa naučila v koncentráku. Chava nemala čas sa s ňou rozlúčiť. Zomrela tri dni po operácii. 
Polrok, ktorý nasledoval po tom, bol pre Chavu totálna čiernota. Prestala komunikovať, starať sa o seba, chcela ísť za mamou. Len pomaly jej dochádzalo, že sa nesmie takto správať. Tak sa spamätala, ale návrat nebol ľahký. 
Vedela som prečo mi to Chava rozpráva a prečo sa ma stále pýta, koľko rokov má moja Ruth a aké to asi musí byť pre ňu ťažké. Prísne vzaté Chava ma citovo vydiera, hovorila som si vtedy. Teraz si hovorím, že môj strach, zbabelosť a nepripravenosť na ďalšiu bolesť len postavila do perspektívy. Perspektívy sedemročného dievčaťa, ktoré sa vydesí po každé, keď ho do školy nepríde vyzdvihnúť mama, ale niekto iný. 

Jana Shemesh

Jana Shemesh

Bloger 
  • Počet článkov:  198
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Novinárka a mama. Ale väčšinou mama a novinárka.http://www.bux.sk/autori/49127-jana-shemesh.htmlhttps://www.facebook.com/pages/Jana-Shemesh/276179095889965 Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu