reklama

O eutanázii

Odkedy som chorá a ľudia to vedia, pýtajú sa ma na všelijaké veci súvisiace s rakovinou. A niektorí mi posielajú články o nových liekoch a terapiách. Keď tento týždeň v izraelských médiách prebehla mrazivá informácia o otcovi lekárovi, ktorý vykonal eutanáziu na vlastnej dcére v terminálnom štádiu rakoviny a potom spáchal samovraždu, sa ma tiež pýtali. Že čo si o tom myslím. Nevedela som na to odpovedať. Len som sa zbabelo vyhovárala na to, že nie som lekár, právnik, bioetická komisia ani teológ.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (35)

Môžem sa vyjadriť len ako pacient. Aj to vďaka Bohu pacient, ktorý je od terminálneho štádia ďaleko. Aj keď je pravda, že som videla viac ľudí v terminálnom štádiu ako väčšina bežných ľudí. Možno aj pre to už nemám na eutanáziu taký vyhranený názor ako kedysi. Predtým som bola striktne proti. Nezdalo sa mi to správne. Ani teraz nie som celkom presvedčená, že eutanázia je v poriadku, ale rovnako si nedovolím odsúdiť niekoho, kto sa pre ňu rozhodne. Lekár, ktorý nechal odísť svoju dcéru, zrejme vedel prečo. Mala 33 rokov, posledné tri roky mala nevyliečiteľnú rakovinu a trpela neznesiteľnými bolesťami. Pár dní potom, ako zomrela mala nastúpiť na paliatívnu liečbu. Tá by ju udržala pri živote, zmiernila bolesti, ale len na krátky čas. Ona už ten čas zrejme nechcela. Nechcela ďalej trpieť. Eutanázia ale v Izraeli nie je povolená a jej otca by, ak by sa nezabil, čakalo trestné stíhanie. Je to rodinná tragédia a otvorila množstvo otázok. O tom, či je správne vzdať vopred prehratý boj (mladá žena nemala nijakú nádej), či je chorý dostatočne pri zmysloch (pacienti v terminálnom štádiu sú na silných medikamentoch), keď robí svoje rozhodnutie, či rodičovská láska obsahuje aj takú obeť, ktorú urobil otec- lekár... Sama neviem. Sama neviem, čo by som robila, keby mi nedajbože povedali, že to je bez šance. Zdá sa mi, že v porovnaní s mnohými onkopacientami som netrpela a netrpím až tak veľa. Aj tak som mala bolesti, ktoré mi brali nadstavbu a zostával len základ. Vtedy som sa zmietala medzi dvomi inštinktami: vôľou prežiť a túžbou netrpieť. Celkom rozumiem, že ak niekto takto žije čo i len mesiac, má stavy, keď túžba prevládne a ovládne všetko.

Jana Shemesh

Jana Shemesh

Bloger 
  • Počet článkov:  198
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Novinárka a mama. Ale väčšinou mama a novinárka.http://www.bux.sk/autori/49127-jana-shemesh.htmlhttps://www.facebook.com/pages/Jana-Shemesh/276179095889965 Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu